اورژانس روانشناسی

پاسخگویی به سوالات شما، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت روان با شماره های شبکه هوشمند ذکر شده و از طریق خطوط تلفن ثابت فراهم می باشد ................................................................« اورژانس روانشناسی در خدمت ارتقای سطح بهداشت روان » ...............................................................

اورژانس روانشناسی

اورژانس روانشناسی

دارای مجوز از نظام مشاوره و روانشناسی جمهوری اسلامی ایران
------------------------
پرسش و پاسخ مسائل کودک و نوجوان، اضطراب، افسردگی، خانواده، ازدواج، جنسی، اعتیاد، فقدان و جدایی. مشاوره تحصیلی
...............................
شماره تماس از استان تهران : 9092301569
...............................
«پاسخگویی به سوالات شما در هر روز و حتی ایام تعطیل»
...............................

ارتباطات غیر کلامی

به خوبی شناخته شده است که ارتباط خوب، پایه و اساس هر رابطه موفق ، چه شخصی و چه حرفه ای است.

مهم است حالات چهره، حرکات، تماس چشمی، وضعیت و لحن صدا که موقع صحبت کردن تغییر میکند به عنوان توانایی های ارتباط غیر کلامی به رسمیت شناخته شوند. توانایی درک و استفاده از ارتباطات غیر شفاهی، یا زبان بدن، یک ابزار قدرتمند است که می تواند به شما در ارتباط با دیگران، بیان آنچه که شما واقعا قصد بیانش را دارید، و ایجاد روابط بهتر کمک کند.

برای مشاهده ی متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...

ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن چیست؟

هنگامی که ما در تعامل با دیگران هستیم، به طور مداوم در حال ارسال و دریافت سیگنال هایی می باشیم.

همه رفتارهای غیر کلامی ما(حرکات ما، راه رفتن ما، با چه سرعتی و یا چگونه با صدای بلند صحبت می کنیم، چقدر نزدیک ما ایستاده ایم، چقدر تماس چشمی داریم )پیام های قوی ارسال می کند. وقای حرف زدن خود را تمام می کنیم این پیام ها متوقف نمی شوند.

حتی زمانی که شما ساکت باشید، شما هنوز هم به نحو دیگیری در حال برقراری ارتباط هستید.

بعضی اوقات، آنچه ما مبب گوییم و آنچه ما را از طریق زبان بدن ارتباط برقرار می کنیم دو چیز کاملا متفاوت هستند.

هنگامی که شنونده با این سیگنال های مختلط مواجه است، باید بین سیگنال های غیر کلامی و کلامی یکی را انتخاب و باور کند ، در اکثر موارد، آنها زبان غیر کلامی را انتخاب می کنند، زیرا زبان طبیعی و ناخودآگاه است که احساسات و نیات واقعی ما را در لحظه نشان می دهد.

اهمیت ارتباطات غیر کلامی

ارتباطات غیر کلامی نشان دهنده دو سوم از تمام ارتباطات است. می تواند از انتقال پیام اشتباهی جلوگیری نماید . ارتباطات غیر کلامی می تواند باعث تقویت اولین برداشت در شرایط معمول مانند جذب شریک و یا در یک مصاحبه کسب و کار باشد.بنابراین برای صداقت داشتن باید زبان بدن با بیان مطابقت داشته باشد.

هنگامی که سیگنال های غیر شفاهی با کلمات مورد نظر مطابقت داشته باشد ، اعتماد، شفافیت، و تفاهم افزایش می یابد. و وقتی این دو همخوان نباشد تولید تنش، بی اعتمادی و سردرگمی در شنونده می کند.

اگر می خواهید ارتباط بهترداشته باشید، باید بتوانبد به سیگنال های غیر کلامی دیگران و خودتان حساس تر باشید. نشانه های ارتباطات غیر شفاهی می تواند پنج نقش را بازی کنند:

تکرار: آنها می توانند پیام فرد در حال صحبت کردن است را تکرار کنند.

تناقض: آنها می توانند پیام فردی که در حال صحبت کردن است را نقص کنند.

تعویض: آنها می توانند جایگزین یک پیام کلامی شوند. برای مثال، چشم یک فرد اغلب می تواند یک پیام بسیار واضح تر نسبت به کلمات را انتقال می دهد.

تکمیل: ممکن است پیام شفاهی فرد را تکمیل کنند و تاثیر پیام را افزایش دهند.

تأکید : آنها ممکن است بر قسمتی از پیام شفاهی تاکید کنند .مثل جدول، یا مثال در نوشتن عمل کنند.

انواع ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن

انواع مختلفی ازارتباطات غیر شفاهی وجود دارد که با هم، سیگنال های غیر شفاهی و نشانه علاقه فرستاده و در دیگران علاقه ایجاد کرده و ارتباط برقرار می کند.

بیان چهره ای

چهره انسان بسیار واضح، قادر به ابراز احساسات بی شماری است بدون گفتن یک کلمه و بر خلاف برخی از انواع ارتباطات غیر شفاهی، حالات چهره جهانی هستند.

حالات چهره برای شادی، غم، خشم، تعجب، ترس و انزجار در سراسر فرهنگ ها یکسان هستند.

حرکات و حالت بدن

در نظر بگیرید که چگونه ادراک ما از اطرافیان تحت تاثیر نحوه نشستن، راه رفتن، ایستادن، و یا نحوه قرار گیری سر قرار میگیرد. راه رفتن و طرز قرار گیری شما اطلاعات زیادی را به جهان منتقل می کند.این نوع از ارتباط غیر کلامی نحوه ایستادن، تعادل و حرکات ریزتان را شامل می شود.

ژست

حرکات به تار و پود زندگی روزمره ما بافته شده است. علامت‌ها و حرکت‌هاى آگاهانه سر و دست، شیوه مهمى براى انتقال مفاهیم و معانى، بدون کلام هستند.حرکات معمول شامل دست تکان دادن، اشاره کردن و استفاده از انگشتان براى نشان دادن مقادیر عددى مى‌باشند. سایر حرکات سر و دست دلخواهند و به فرهنگ استفاده‌کنندگان بستگى دارند.

مفهوم حرکات و اشارات می تواند در سراسر فرهنگ ها و مناطق مختلف بسیار متفاوت است، بنابراین مهم است که مراقب سوء تعبیر ها باشیم. تماس چشمی از آنجا که حس بصری غالب برای اکثر مردم است، تماس چشمی یک نوع بسیار مهمی از ارتباطات غیر شفاهی است. مادامی که به فردی نگاه می کنید احساست مختلف او را درک و یا انتقال می دهید از جمله علاقه، محبت، دشمنی، یا جاذبه. تماس چشمی برای مکالمه و سرعت پاسخ شنونده مهم است.

لمس

ما از طریق لمس کردن معاوله بزرگی در ارتباطات می کنیم.

وقتی تماس بدنی ضعیفی دارید مانند دست دادن سرد و آرام این حس را منتقل می کنید که من یک شیر ضعیف هستم.

تماس بدنى

برقرارى ارتباط از طریق لمس کردن و تماس بدنى، نوع دیگرى از رفتارهاى غیرکلامى است. پژوهش‌هاى گسترده‌اى درباره اهمیت لمس کردن و تماس بدنى در دوره نوزادى و دوران اولیه کودکى، صورت گرفته است. مطالعات هرى هارلو نشان می‌دهد که محرومیت از تماس و جلوگیرى از آن، چگونه بر رشد تأثیر می‌گذارد. این مطالعه که بر روى میمون‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد که بچه میمون‌هایى که در بغل مادرهاى سیمى (غیرواقعی) بزرگ شده‌اند از نظر رفتار و تعامل اجتماعى دچار کمبود بوده‌اند. تماس بدنى و لمس کردن می‌تواند براى انتقال عاطفه، احساسات و سایر هیجانات به کار رود.

فضا

آیا تا بحال شده است در یک مکالمه به علت اینکه طرف مقابلتان بیش از حد به شما نزدیک ایستاده  و یا فضا بسته بوده است ناراحت شده اید؟

همه ما نیاز به فضای فیزیکی مناسب داریم، هر چند که این نیاز متفاوت است و بسته به نوع فرهنگ، شرایط، و نزدیکی رابطه متفاوت جلوه می کند.

شما می توانید از فضای فیزیکی برای برقراری ارتباط و انتقال بسیاری از پیام های غیر کلامی مختلف، از جمله سیگنال های صمیمیت و محبت، پرخاشگری و یا تسلط استفاده کنید.

صدا

این فقط به آنچه به شما می گویند نیست، بلکه چگونه شما آن را می گویید. هنگامی که ما صحبت می کنند، مردم دیگر علاوه بر گوش دادن به حرف های ما صدای ما را "می خوانند".

چیزهایی که آنها توجه می کنند شامل زمان و سرعت صدا، لحن صدا، عطف و تن صدا، و صداهایی که درک کردن را می رساند، مانند "اه" و "آهان." از لحن صدا می توان طعنه زدن، خشم، محبت، و یا اعتماد به نفس را ادراک کرد.

زبان بدن و سیگنال های ارتباط غیر کلامی شما در ادراک دیگران از شما، احترام گذاشتن ، دوست داشتن  و اعتماد کردن به شما تاثیر بسیاری دارد.

متاسفانه بسیاری از مردم سیگنال های اشتباه ، منفی و گیج کننده رادر طول ارتباط ارسال می کنند که می تواند دوست داشتن و اعتماد را نابود کند.

نکاتی برای خواندن زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی

هنگامی که توانایی های خود را برای مدیریت استرس و تشخیص احساسات افزایش دهید، به طور طبیعی شما می توانید در تشخیص و درک سیگنال های دیگران قوی تر عمل کنید.

توجه به تناقضات:

ارتباطات غیر کلامی باید در تایید چیزی باشد که گفته شد . غیر ممکن است بتوان به گوینده اطمینان کرد وقتی می گوید بله بدون اینکه سرش را تکان دهد.

به سیگنال های غیر کلامی به صورت گروهی توجه کنید:

همه نشانه های غیر کلامی را باهم در نظر بگیرید و بیش از حد به یکی تمرکز نکنید زیرا تمام سیگنال های غیر کلامی با هم ارسال می شوند .

به غرایزتان اطمینان کنید:

احساستان اشتباه نمی کند.

اگر شما در ارتباطات حس کردی که کسی صادق نیست و یا چیزی اضافه و یا کم می کند به تناقضات کلامی و غیر کلامی او بیشتر دقت کنید.

همانطور که شما به نشانه های غیر شفاهی و سیگنال هایی که ارسال و دریافت می شود توجه می کنید، توانایی تان برای برقراری ارتباط بهبود خواهد یافت.