اورژانس روانشناسی

پاسخگویی به سوالات شما، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت روان با شماره های شبکه هوشمند ذکر شده و از طریق خطوط تلفن ثابت فراهم می باشد ................................................................« اورژانس روانشناسی در خدمت ارتقای سطح بهداشت روان » ...............................................................

اورژانس روانشناسی

اورژانس روانشناسی

دارای مجوز از نظام مشاوره و روانشناسی جمهوری اسلامی ایران
------------------------
پرسش و پاسخ مسائل کودک و نوجوان، اضطراب، افسردگی، خانواده، ازدواج، جنسی، اعتیاد، فقدان و جدایی. مشاوره تحصیلی
...............................
شماره تماس از استان تهران : 9092301569
...............................
«پاسخگویی به سوالات شما در هر روز و حتی ایام تعطیل»
...............................

کودکان وکنجکاویهای جنسی

کودکان وکنجکاویهای جنسی  کودکان از حدود سن 2سالگی جنسیت خودراشناخته ومیتوانند بوضوح تشخیص دهند که دختر یا ﭘسر هستند.از سن 5سالگی کودک متوجه این مساله می شود که جنسیت او بعنوان یک دختر یا ﭘسرثابت وتا همیشه غیرقابل تغییر است واین ان چیزی است که تحت عنوان تثبیت جنسی یاثبات جنسیت از ان نام برده می شود.

برای مشاهده ی متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...

در همین محدوده سنی ( 5-3سالگی ) است که دوره ادیپال کودک شکل میگیرد دوره ای که درآن رفتارهایی ازکودک بروز می کند که بیشتر جنبه جنسی دارد.در این دوره کودک ممکن است نسبت به والد همجنس خود حالتی متخاصم و برعکس نسبت به والد غیر همجنس خودحالتی اغواگرانه داشته باشدکه همه این رفتارها دراین حیطه سنی کاملا نرمال و جزئی از سیر رشد جنسی کودک است.همچنین است که وی نسبت به مسایلی همچون نحوه حاملگی.تولد نوزاد ومرگ ونیز تفاوتهای ساختمانی ناحیه تناسلی وسایر نواحی خصوصی بدن بین دو جنس کنجکاو می شود.

زمانی که کودکان دنیای بیرون خودراکشف می کنند نسبت به اعضای خصوصی بدن همجنس خود وجنس مخالف نیز طبیعتا کنجکاو می شوند.اگر کودکی خواهر یابرادر نداشته باشدیادرروند زندگی خانوادگی فرصت دیدن اندام برهنه جنس مخالف رانداشته باشداین کنجکاوی دروی تشدید می شود.این کنجکاوی جنسی در کودکان طبیعی است ودر این زمان است که والدین متوجه این مساله میشوند که بایدحدودی رابرای رفتارهای فرزند خودتعیین کنندتاوی بداندکه از نظراجتماعی کدامیک ازرفتارهای وی درخصوص مسایل جنسی قابل قبول است.

به این منظور کودکان دربازیهای عادی خود ازفرصت استفاده کرده وخودرا بنوعی به کودکان همجنس یاغیر همجنس خودنزدیک میکنند تاشکل بدن آنها راکشف کنندکه معمولترین بازی دراین راستا دکتربازی کردن بچه هاست.چراکه بیشتر کودکان این تجربه رادارند که وقتی نزد بزشک می روند آنها رامعاینه میکندوقسمتهای مختلف بدنشان رامیبیند ولمس میکند.

نکته مهمی که والدین باید ازآن اگاه باشند این است که کودکان از سرکنجکاوی دست به بازیهای جنسی میزنند واین امری طبیعی است.اگردیدید فرزندتان درحضور کودک دیگری برهنه شده است دراین زمان عکس العمل شما بسیارمهم است و بر احساسی که فرزندتان درآینده نسبت به بدن خود واعضای خصوصی آن پیدا خواهدکرد، تاثیربسیار شگرفی خواهد گذاشت.

دراین موارد خونسردی خودراکاملا حفظ کرده وهول نشوید.نه اوراسرزنش ونه تنبیه کنید.مهمترین کاری که باید بکنید این است که برای رفتارجنسی مناسب وی در آینده حدومرزی تعیین کنید.

موضوع مهم دیگری که باید به ان ﭘرداخته شود مساله حساس تعیین حدومرز جنسی برای کودکان است.بعنوان مثال اگر شما متوجه شوید که ﭘسر 5ساله شما که با همبازی خود در اتاق مشغول بازی است، بیش از حد ساکت هستند هنگامی که وارد اتاقشان میشوید میبینید که ازکمر به ﭘایین برهنه شده اند چه عکس العملی از خود نشان میدهید؟

اکثر والدین ممکن است درچنین موقعی احساس تنش کنند ولی، اگر از قبل خود را آماده کرده باشید میتوانید لااقل آرامش ظاهری خودرا حفظ کنید .هرگز سر کودک داد نزنید و او را سرزنش نکنید بلکه در این زمان است که باید برای آنها در خانه حد و مرز تعیین کنید.

مثلا با گفتن این جمله که: " لباسهایتان را بپوشید بدن شما خصوصی است و نباید درخانه کس دیگری لباست را دربیاوری . بیایید یک سرگرمی برایتان ﭘیدا کنم". خانواده ها میتوانند ازچنین موقعیتهایی برای آموزش فرزندان خود استفاده کنند. حد و حدود مورد قبول جنسی را برای فرزندتان توضیح دهید ولی او را با توضیحات اضافه گیج و متحیر نکنید تا دچار احساس گناه نشود واعتمادش را نسبت به شما ازدست ندهد .اگر دیدید که بچه ها بازهم به دکتر بازی خود ادامه میدهند شاید نشانه این باشد که کنجکاویشان هنوز ارضا نشده است.

فرصتی را برایش بگذارید و اطلاعات اساسی را با او مرور کنید. با او درباره شکل بدن صحبت کنید و اعضای مختلف بدن را یک به یک برای او نام ببرید. اغلب بچه های این گروه سنی با این توضیحات راضی می شوند. اما، اگر فرزندتان باز هم سوالی داشت به او بی درنگ ﭘاسخ دهید. هرگز ﭘاسخ خودرا به تاخیر نیاندازید .در مواردی مانند مثال بالا معمولا توصیه میکنیم که گزارش انچه اتفاق افتاده را به مادر کودک دیگر بگویید. امید است که ان ﭘدر ومادر نیزمثل شما عمل کنند.

سوال مهم دیگری که مطرح است آن است که در چه موارد و زمانهایی است که باید نسبت به چنین مسایلی همچون مثال فوق نگران شویم؟

1-اگر کودکی برخلاف میل خود و به اجبار در چنین موقعیتی قرار گرفته باشد

2-اگر فاصله سنی بین بچه هایی که با هم برهنه شده اند بیش ازچهارتا ﭘنج سال باشد چرا که درچنین شرایطی بچه بزرگتر میتواند باقدرت بیشترخود از بچه کوچکترسوءاستفاده کند

3-واگر احساس میکنید که کودک شما گوشه گیرشده و یا زیاد گریه می کند و یا رفتارش بعد از این اتفاق بطور چشمگیری عوض شده است.

درچنین مواردی ممکن است به کمک تخصصی نیاز داشته باشید تا بتوانید احساسات خود و کودکتان را بررسی کنید.

اگر بعد از چنین حادثه ای کودک شما نخواهد به حرف شما گوش دهد و یا نسبت به حرف زدن با شما بی میل باشد چه باید کرد؟ اگر بعد ازچنین اتفاقاتی ( بازیهای جنسی بین کودکان ) کودک شما نخواهد به حرف شما گوش دهد و یا نسبت به حرف زدن با شما بی میل باشد چه باید کرد ؟ ممکن است روحیه فرزند شما بسیار حساس بوده ونخواهد درباره چنین حوادثی با شما صحبت کند. این مساله کاملا طبیعی است که کودکان زمانی که می خواهند درمورد موضوعات با محتوای جنسی صحبت کنند خجالت بکشند. بویژه اگر احساس کنند که کار اشتباهی انجام داده اند. دربرخی موارد کودک ممکن است بلد نباشد چگونه سردرگمی خود ناشی ازچنین موضوعاتی را از طریق کلامی بازگو کند.

به احساسات شکننده فرزند خود احترام بگذارید و این را بدانید که چه به شما توجه نشان دهد چه نشان ندهد، نقش شما این است که حتما اطلاعات مربوط را در اختیار او قرار بدهید. اگر از گوش دادن به شما امتناع میکند یا از پیش شما می رود به او بگویید برایش کتابی می گذارید که اگر خواست می تواند به ان نگاهی بیاندازد. کودکان بزرگتر بیشتر این روش را می پسندند مخصوصا وقتی میخواهید درباره جنس مخالف به انها اموزش دهید. به فرزندتان فرصت دهید و فضای خصوصی لازم را در اختیار او قرار دهید تا بتواند این اطلاعات را هضم کند. بعد از چند روزبا لحنی جدی ببرسید که ایا به کتاب و اطلاعاتی که در اختیارش قرارداده اید نگاه کرده و آیا سوالی دارد ؟

نکته مهم دیگری که باید در خاتمه این بحث به ان ﭘرداخت اینست که کودکان همانند بالغین موجودات جنسی اند ولی هنوز مانند انها ظرفیت درک ﭙیچیدگی مسایل جنسی و بیان احساسات شدید جنسی را ندارند و ممکن است از دیدن بدن برهنه افراد بالغ چه همجنس و چه جنس مخالف به هیجان بیایند یا سردرگم شوند . لذا توجه به این نکته ضروریست که اگر با کودک جنس مخالف خودتان حمام می کنید و او آنقدر به بدن برهنه شما خیره شده که احساس ناراحتی میکنید وقت آن رسیده که هردو حدود خود راحفظ کنید و شایسته است که بدن خود را بپوشانید.

ما با اینکار به فرزاندانمان می اموزیم که چگونه رفتار کنند و حد و مرز خود را به آنها نشان می دهیم. ﭙوشاندن بدن نشانه احترامی است که برای بدن خود قائل هستیم. همانطور که کودکان از والدین خود می اموزند والدین نیز باید به نشانه های فرزندان خود توجه کنند و در مقابل نیاز انها برای داشتن فضای خصوصی ﭙاسخ مناسبی از خود نشان دهند.

نظرات (۱)