اورژانس روانشناسی

پاسخگویی به سوالات شما، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت روان با شماره های شبکه هوشمند ذکر شده و از طریق خطوط تلفن ثابت فراهم می باشد ................................................................« اورژانس روانشناسی در خدمت ارتقای سطح بهداشت روان » ...............................................................

اورژانس روانشناسی

اورژانس روانشناسی

دارای مجوز از نظام مشاوره و روانشناسی جمهوری اسلامی ایران
------------------------
پرسش و پاسخ مسائل کودک و نوجوان، اضطراب، افسردگی، خانواده، ازدواج، جنسی، اعتیاد، فقدان و جدایی. مشاوره تحصیلی
...............................
شماره تماس از استان تهران : 9092301569
...............................
«پاسخگویی به سوالات شما در هر روز و حتی ایام تعطیل»
...............................

نوازش و خانواده

نوازش

نوازش و خانواده

درهر خانواده ای، سبک و شیوه های خاصی برای نوازش اعضاء وجود دارد. لازم است موضوع نوازش در فهرست نیازهای همه ی اعضاء خانواده قرار بگیرد. به جرأت می توان گفت که نوازش، یکی از نشانه های خانوادة سالم با اعضاء بیش از دو نفر است که اگر به درستی رعایت شود، اعضاء با احساس سرخوشی و شادابی می توانند کودک درون طبیعی خود را تجربه کنند. فقدان نوازش سالم و مثبت در خانواده ها باعث روان پریشی و عصبیت های بیمار گونه و در نتیجه خانواده های از هم پاشیده ای می شود که اعضاء آن سعی می کنند از هم دور شوند یا درگیری های عصبی دایمی دارند. تحقیقات مشاوره خانواده نشان می دهد دخترانی که از خانه فرار می کنند و به سمت انحرافات اخلاقی کشیده میشوند، تجربه ی نوازش مطلوب را از سوی پدر، مادر و اعضاء خانواده نداشته اند.

اگر نوازیدن و بده بستان های ظریف عاطفی،  یکی از ارزش های حاکم بر خانواده باشد زوج ها و اعضاء می توانند با بهره گیری از نتایج این ارزش به نیازهای گوناگون خود پاسخ دهند.

برای مشاهده ی متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ... 

وقتی زنگ خانه را می زنید و همسرتان در را به رویتان باز و با آغوش باز از شما استقبال می کند، با کلمات دلنشین شما را می نوازد، برایتان نوشیدنی می آورد، کنارتان می نشیند، خالصانه جویای احوالتان می شود و با کودک بازیگوش خود، شما را می خنداند؛ یا وقتی خواهر و برادرهایتان روز تولدتان را تبریک می گویند، برایتان هدیه می آورند و از خودشان شورو اشتیاق نشان می دهند، چه احساسی به شما دست می دهد؟ یا در گرفتاری مالی و خریدن خانه و ... سعی می کنند به شیوه هایی یارتان باشند، با این همه ترافیک و انبوه نوازش چه می کنید؟

وقتی با این که احساس بی کسی می کنید و هیچ کدام از اعضاء خانواده تان نمی گویند حالت چطوره؛ وقتی بیمار می شوید وکسی حالتان را نمی پرسد؛ وقتی برادرتان که از وضعیت مالی خوبی برخوردار است در گرفتاری مالی نه تنها کمکی به شما نمی کند، بلکه طعنه هم می زند، با این  همه نوازش های منفی و خنثی چه حالی به شما دست می دهد؟ نوازش های گوناگون برای خانواده،حکم نفس و حیات معنوی را دارد. اگر این نوازش ها وجود نداشته باشند یا کمرنگ شوند، باید منتظر از هم پاشیدگی خانواده بود. ولی با کمک مشاوره فردی می توان این مشکل را حل کرد.

نوازش های کلامی- غیر کلامی

نوازش ها به واسطه ی زبان کلامی یا غیر کلامی یا همان زبان بدن در روابط زوج ها تعیین کننده ی میزان، شدت و مدت نوازش هستند و عمق عشق ورزی را مشخص می کنند. اگر نوازش کلامی در روابط زن و شوهر کم رنگ شود، یک سری احساسات تخریبی به وجود می آیند که منجر به بروز گلایه ها، دلخوری ها، تنش ها و فاصله ی روانی منفی می شود. به این نوازش های کلامی، سکس روانی گفته می شود. زن ها تا حد زیادی به نوازش های کلامی وابسته بوده، کلمات برایشان مهم هستند و نقشی طلایی در حفظ و خلق عواطف عاشقانه و دوستانه ی آن ها ایفا میکند. نوازش کلامی می تواند با سلامی ساده، آغاز یا به گپ و گفتگو های طولانی زن و شوهر اطلاق شود که می توانند به دو صورت مثبت و منفی نشان داده شوند. زن و مرد باید به فرهنگ کلماتی مجهز شوند که بتوانند با استفاده از واژه ها، انگیزه ی مطلوب دوست داشتن را در یکدیگر ایجاد کنند. نوازش های غیر کلامی می تواند نگاهی ساده، نشستن در برابر همسر به شکلی خاص، استفاده از حرکات صورت، استفاده ی هنرمندانه از دست ها،شکلی خاص از راه رفتن، شیوه ها و وضعیت های در آغوش گرفتن و مواردی از این قبیل را در بر بگیرد.

حال باید بدانید که در استفاده از کلمات و جملات هنگام دادن نوازش های مثبت چقدر مهارت دارید؟با چه واژه ها و جملاتی برای همسر خود پیامهای دوسویه می فرستید؟ آیا با تحقیر، توهین و منت گذاشتن به او نوازش غیر مستقیم منفی می دهید؟

نوازش کلامی مثبت

برای نوازش و دگرگون کردن همسرتان از کلمات و جملات بهره ببرید. می توانید همسرتان را بارها با کلمات بخندانید، به او نوازش و امید دهید و با ظرافت تمام، احساسات عاشقانه ی خود را بیان کنید. کلمات نیرویی جادویی دارند که زن ها بسیار به آن وابسته و دلبسته اند و تک تک کلمات   و جملات برای آن ها مهم هستند. کلمات و جملات باعث بروز عواطف و رفتارهای شما می شوند. با کلمات می توانید آن چنان طوفان و انگیزه ای در دل کودک همسرتان به پا کنید که سال ها به شما عشق بورزد. چه بسا یک، دو یا چند کلمه و جمله ی همسرتان هنگام مراسم عقد یا ازدواج، سال ها دلتان را بلرزاند. آیا به این گفته ام باور دارید؟

اگر یاد بگیرید احساسات خود را با کلمات زیبا، کوتاه و دلنشین بیان کنید، می توانید عواطف همسرتان را به سرعت تغییر دهید. سعی کنید خزانه ی لغت کودک عاشق و معنوی، بالغ احساسی و والد نوازش گر خود را گسترش دهید. اگر جعبه های رنگی متعددی از کلمات در اختیار داشته باشید، و با کمک از مشاوره ازدواج می توانید دست هایتان رابرای کشیدن نقاشی بسیار زیبای زندگی باز کنید.

نوازش کلامی منفی

در روابط زناشویی یا دوران نامزدی، خودآگاه یا ناخودآگاه کلماتی را بر زبان جاری کرده اید که پس از سال ها همسرتان هنوز آن ها را به شما یادآوری می کند. گویی احساسات اورا طوری جریحه دار کرده اید که آثار آن هم چنان باقی است. می توانید با استفاده از کلمات و جملات،نوازش عمیق منفی به همسر خود بدهید و اعتماد به نفس اورا نابود کنید. گاهی کلماتی را که کودک ما ناخودآگاه انتخاب کرده، به همسرمان می گوییم و گاهی کلماتی را که والد سرزنش گر ما خودآگاه انتخاب کرده، برسر همسرمان می بارانیم و برای مدتی طولانی روحیه ی او را تضعیف می کنیم.

لازم است بدانید و مطمئن باشید که:

-  اگر بالغ احساسی شما کلمات را درست انتخاب کند، می توانید لحظات شاد و آرامی را کنار همسر یا نامزدتان تجربه کنید.

-  اگر از کلمات و جملات منفی، بیمارگون و عصبی استفاده کنید، احساسات همسرتان جریحه دار می شود و دل او را می سوزانید.

-  اگر بر کلمات نوازشی خود تسلط ندارید و اجازه می دهید خشم ها و نفرت های والدانه آن ها را انتخاب کند، روابط عشقی و زناشویی شما به مرور تیره و تار خواهد شد.

-  اگر عادت دارید هنگام گفتگو با همسرتان از افعال منفی همراه با تردید، شک و ترس های گونگون استفاده کنید، منتظر نتایج منفی آن باشید.

-  اگر عادت دارید در حرف های عادی خود چند کلمه ی درشت هم بار همسرتان کنید و به عنوان زن از کلمات و جملات تأیید کننده استفاده نمی کنید، با نوازش های منفی مکرر، زندگی تان را به خاک سیاه می نشانید.

پس سعی کنید گسترده لغات و جملات خود را هر چند وقت یک بار مورد آسیب شناسی، نقد و بررسی با مشاوره خانواده قرار دهید. این قدر از موضع دانای کل به ادبیات خود نگاه نکنید. 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.