اورژانس روانشناسی

پاسخگویی به سوالات شما، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت روان با شماره های شبکه هوشمند ذکر شده و از طریق خطوط تلفن ثابت فراهم می باشد ................................................................« اورژانس روانشناسی در خدمت ارتقای سطح بهداشت روان » ...............................................................

اورژانس روانشناسی

اورژانس روانشناسی

دارای مجوز از نظام مشاوره و روانشناسی جمهوری اسلامی ایران
------------------------
پرسش و پاسخ مسائل کودک و نوجوان، اضطراب، افسردگی، خانواده، ازدواج، جنسی، اعتیاد، فقدان و جدایی. مشاوره تحصیلی
...............................
شماره تماس از استان تهران : 9092301569
...............................
«پاسخگویی به سوالات شما در هر روز و حتی ایام تعطیل»
...............................

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

آنچه می تواند مانعی برای یک ارتباط موثر باشد.

عادتهایی در افراد وجود دارد که مانع از ایجاد یک ارتباط موثر می شود. برای نمونه برخی از این عادات عبارتند از:

ـ بی توجهی به سخنان گوینده؛ عدم توانایی در توجه یا بی علاقگی به آنچه که دیگران می گویند، هر چند این رفتار در بعضی شرایط کاملا طبیعی است اما چنانچه مرتبا تکرار میشود نشان دهنده آن است که مشکل "شمایید" در این موارد باید از خود بپرسید:
آیا اصلا تلاش می کنید تا به آنچه دیگران می گویند فعالانه گوش بسپارید؟ آیا شما با مطرح کردن سوالات مربوط به موضوع فعالانه وارد بحث و گفتگو با طرف مقابل میشوید؟
یکی از راههایی که می توانید این ارتباط را با گوینده برقرار کنید این است که سعی کنید موارد مشابه را در زندگی خودتان پیدا کنید و موضوع مطرح شده را با تجارب قبلی خود مرتبط کنید.

برای مطالعه متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...

اگر کسی عاشق شما بود، اما شما عاشق او نبودید

کی از چالش‌های بزرگ عاطفی زمانی روی می‌دهد که مورد توجه و محبت و عشق کسی باشیم که هیچ احساس خاصی نسبت به او نداریم. معمولاً افراد وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرند، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. از آنجا که واکنش‌های معشوق در فرد عاشق تأثیر بسزایی دارد، لذا بررسی این واکنش‌ها بسیار مهم است.

برخی افراد در مقابل موج محبت و عشق دیگری عقب‌نشینی می‌کنند و دچار ترس می‌شوند. ابراز محبت و صمیمیت دیگری آن‌ها را می‌ترساند و فراری می‌دهد. عشق آن‌ها را می‌ترساند. عشق برای این افراد ترسناک و مخوف به‌نظر می‌رسد. این افراد معمولاً وقتی متوجه عشق دیگری می‌شوند، از او دوری می‌کنند و به‌صورت غیرکلامی به او پیام می‌دهند: نزدیک نشو، من تو را دوست ندارم. عشق آن‌ها را به یاد خطر می‌اندازد، خطری که باید از آن اجتناب کرد. عشق و صمیمیت آن‌ها را به یاد سوءاستفاده، رهاشدگی، بی‌اعتمادی، آسیب، و مانند آن می‌اندازد. برای همین از آن می‌گریزند. بسیاری از ما در کودکی کسی را دوست داشته‌ایم که بعدها به ما آسیب زده یا از ما سوءاستفاده کرده است. همه آن خاطرات در ترس ما از صمیمت تأثیر بسزایی داشته‌اند. روان‌درمانی یکی از راه‌‌های اساسی برای رفع این ترس‌هاست. درمانگر با نزدیک شدن به ترس‌های کودکی، راه را برای کاهش آن‌ها باز می‌کند.

برای مطالعه متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...

مشخصات خانواده سالم

- پیوند مناسب: امنیت عاطفی، شامل ترکیب دو باور و اعتقاد است اول آنکه به« فرد» اجازه ابراز وجود می دهد دوم آنکه شخص خود را جزیی ازیک کل بنام «ما» بداند.
- همکاری اقتصادی: یک توافق نامه دو جانبه برای هزینه های اساسی. یک ارتباط بازدر مسائل جزئی و یا کلی امور مالی و اقتصادی.
- احترام به مالکیت: احترام به رابطه بین خود و همسر، احترام به مالکیتهای فردی یکدیگر (آنچه به زن یا شوهرم تعلق دارد و یاآنچه که به هردوتعلق دارد) و احترام به مالکیت فردی هر کدام از فرزندان.
- رفتار اجتماعی مناسب: ابراز عواطف یا احساسات مورد پذیرش جامعه. مشورت کردن قبل از تصمیم گیری در مواردی که به هر دو نفر مربوط میشود. انعطاف پذیر بودن در عین برنامه و چهارچوب داشتن.
- احترام به فردیت افراد خانواده: حقِ داشتن فضا، علایق، فعالیتها، تصمیمات، دوستان، رشد شخصی و نپذیرفتن آنچه نمی خواهند.
- ارتباط مناسب: تمام اعضای خانواده حق بیان نظرات خود را داشته باشند و بدانند که نظراتشان شنیده می شود و بدون ترس از طرد شدن خواسته های خود را مطرح کنند. همچنین به اهمیت نحوه بیان و زبان بدن در ابراز نظرات خود واقف باشند.
- پرورش کودکان سالم: مادر، پدر را دوست داشته باشد. پدر، علاقه خود را به مادر نشان دهد. کودکان در امنیت و آسایش باشند. اعضای خانواده با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته و اجازه ابراز احساسات به هر یک از افراد خانواده داده شود. به همه کودکان بطور یکنواخت توجه شود،حتی تماس چشمی نیز بین آنها یکسان باشد.
- ارتباط لمسی و بدنی مناسب: این ارتباط از طریق در آغوش گرفتن بدون جنبه جنسی ارزیابی میشود. در این حالت کودکان توانایی ابراز نیاز به لمس شدن و در آغوش گرفته شدن را در صورت نیاز دارند.
- تقسیم منصفانه مسئولیت ها: تقسیم وظایف و گسترش فعالیتهایی که موجب لذت همه افراد خانواده باشد. در مواقع نیاز در کنار یکدیگر بوده و زمان خاصی را به مشارکت در انجام مسئولیتها اختصاص دهند.
- ارتباط سالم جنسی: گفتگو با یکدیگر در ارتباط با نیازها، اولویتها، خواسته های خود در این رابطه. احترام گذاشتن به واکنش فرد به این مسئله (که می تواند ناشی از تجارب تلخ گذشته او باشد). هر کدام از طرفین این حق را داشته باشند که بدون ترس از طرد شدن تمایل خود را به داشتن رابطه نشان دهد و یا از آن امتناع کند.
- رشد معنوی: این امکان به افراد خانواده داده شود تا بتوانند در صورت نیاز، تمایلات معنوی یا مذهبی خود را پرورش دهند و آموزشهای لازم برای کودکان در این زمینه وجود داشته باشد.