اورژانس روانشناسی

پاسخگویی به سوالات شما، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت روان با شماره های شبکه هوشمند ذکر شده و از طریق خطوط تلفن ثابت فراهم می باشد ................................................................« اورژانس روانشناسی در خدمت ارتقای سطح بهداشت روان » ...............................................................

اورژانس روانشناسی

اورژانس روانشناسی

دارای مجوز از نظام مشاوره و روانشناسی جمهوری اسلامی ایران
------------------------
پرسش و پاسخ مسائل کودک و نوجوان، اضطراب، افسردگی، خانواده، ازدواج، جنسی، اعتیاد، فقدان و جدایی. مشاوره تحصیلی
...............................
شماره تماس از استان تهران : 9092301569
...............................
«پاسخگویی به سوالات شما در هر روز و حتی ایام تعطیل»
...............................

چرا وقتتان را هدر می دهید؟

تا به حال برایتان پیش آمده که کارهایی مثل گرفتن وقت برای دکتر، تمیز کردن انبار، پرداخت مالیات را برای مدت زیادی به تعویق بندازید؟ همه ی ما گاهی اوقات کارهایمان را به تعویق می اندازیم ولی اگر همیشه برای تمام کردن کارهایتان مشکل دارید ممکن است پای مشکل بزرگتری در میان باشد. باید روی دلایلی که باعث می شوند کارهایتان را به تعویق بندازید خوب فکر کنید و از وقتتان به نحو احسن استفاده کنید.

برای مطالعه متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید...

استرس دارید؟

زمانی که با کارهایی مواجه می شوید که دوست ندارید آنها را انجام دهید احساس می کنید که تحت فشار قرار گرفته اید و با به تعویق انداختن انجام آن کار ناخوشایند برای مدت کوتاهی خیالتان آسوده می شود ولی مشکل اینجاست که بالاخره در آینده بادید آن کار را تمام کنید و احساس گناه یا عصبانیت می کنید و استرستان بیشتر می شود.

اگر این کشمکش باعث شود که کارتان را انجام ندهید به طور کلی روی زندگی تان تاثیر بدی می گذارد مثلا ممکن است مشکل خواب پیدا کنید، افکار زیادی به سراغتان آیند، کمبود انرژی داشته باشید، در تمرکز کردن مشکل داشته باشید و یا سردرد یا گرفتگی عضلات داشته باشید.

با داشتن فعالیت ورزشی منظم، مصرف نکردن نوشیدنی های الکلی و کافئین دار (استرس را بدتر می کنند)، داشتن خواب کافی روحیه تان عوض می شود. با یک دوست و مشاور هم در مورد افکاری که ذهنتان را مشغول کرده اند صحبت کنید.

دچار اختلال کم توجهی - بیش فعالی شده اید؟

اختلال کم توجهی- بیش فعالی اختلالی است که روی رفتار فرد اثر می گذارد. افرادی که دچار این اختلال هستند اغلب در تصمیم گیری یا انجام کارها قبل از مهلت تعیین شده مشکل دارند برخی از آنها هم اتفاقات اطرافشان خیلی حواسشان را پرت می کند و در برنامه ریزی مشکل دارند یا خیلی زود می ترسند و تسلیم می شوند.

دیگر علائم اختلال کم توجهی - بیش فعالی عبارتند از:

1- رویا پردازی

2- فراموشکاری یا گم کردن اشیا

3- بی خودی اشتباه کردن یا ریسک کردن بی فکر

4- ناآرامی و بی قراری

مصرف دارو اغلب موجب کنترل بسیاری از علائم این اختلال می شود. رفتار درمانی – شناختی هم به شناسایی و تغییر الگوی افکار منفی شخص کمک می کند. علاوه بر این به افراد کمک می کند تا زمانشان را بهتر مدیریت کنند.

خسته اید؟

میزان اراده ی شما به طور روزانه تغییر می کند و بستگی به خیلی چیزها مثل داشتن خواب کافی دارد. اگر روزانه کمتر از 6 ساعت بخوابید مغزتان نمی تواند خوب روی مسائل تمرکز کند .

دیگر علائم کم خوابی عبارتند از:

1- خواب رفتن هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن کتاب

2- زودرنجی

3- دیربیدار شدن از خواب در آخر هفته ها

4- مشکل در بیدار شدن از خواب هنگام صبح

برای اینکه شب ها خوب بخوابید سر یک زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید، سیگار نکشید و چند ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار و خوردن وعده های سنگین اجتناب کنید.

اضطراب دارید؟

مغز افرادی که اضطراب دارند نسبت به احساسات منفی بیش از حد واکنش نشان می دهد. ممکن است دلیلی برای ترس وجود نداشته باشد ولی فرد انتظار بدترین اتفاقات را داشته باشد! اغلب افرادی که خیلی مضطرب هستند انرژی زیادی را صرف نگرانی در مورد خانواده، سلامتی، پول یا کارشان می کنند و برای انجام فعالیت های روزمره انرژی کافی ندارند.

افرادی که اضطراب زیادی دارند ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشند:

1- گرفتگی ماهیچه ها

2- خستگی

3- مشکل خواب

4- زود رنجی

برای رهایی از اضطراب 10 نفس آرام و عمیق بکشید و افکار منفی تان را با افکار مثبت جایگزین کنید. داشتن خواب کافی، انجام منظم تمرینات ورزشی و خوردن به موقع تمام وعده های غذایی هم اهمیت زیادی دارد. روزانه عواملی که اضطرابتان را تشدید می کنند را یادداشت کنید. برخی افراد ممکن است با مصرف داروها یا صحبت با پزشک مشکلشان برطرف شود.

افسرده شده اید؟

اختلال افسردگی باعث تغییراتی در مواد شیمیایی مغز می شود. ممکن است حتی برای سرگرمی ها و فعالیت های محبوبتان هم انرژی خیلی کمی داشته باشید. فرد افسرده احساس درماندگی می کند و از خودش بدش می آید و توانایی انجام کارهایش را ندارد.

دیگر علائم افسردگی شامل موارد زیر می شود:

1- احساس دائمی غمگین بودن

2- کاهش اشتها و کاهش وزن یا برعکس افزایش اشتها و اضافه وزن

3- بی خوابی و زودرنجی

4- فکر کردن در مورد خودکشی و مرگ

در صورتی که هریک از علائم گفته شده را دارید با یک مشاور یا روانپزشک مشورت کنید .برخی افراد با مصرف داروهای ضد افسردگی حالشان بهتر می شود.

دچار اختلال فکری-عملی شده اید؟

افرادی که دچار این اختلال هستند مغزشان در هنگام انجام درست کارها پیام نمی دهد و فرد احساس می کند که عملکردش درست نیست. این افراد به جای تمام کردن یک کار زمان زیادی را صرف پیدا کردن راه حل می کنند.

دیگر علائم این اختلال عبارتند از:

1- افکار یا تصاویر ذهنی ناخواسته

2- فرد نمی تواند افکارش را رها کند و احساس در ماندگی می کند

3- شستن مکرر دست ها

4- صرف حداقل یک ساعت از روز روی فکر کردن بیجا

داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی اغلب علائم این اختلال را بهبود می بخشند. برخی افراد هم از رفتار درمانی شناختی یا مواجهه درمانی استفاده می کنند تا بتوانند با ترس هایشان مقابله کنند.

چه باید کرد؟

عواملی که مانع از انجام کارهایتان می شوند را با دقت شناسایی کنید و به فکر راه هایی برای از میان برداشتن موانع باشید.

اگر گمان می کنید که یک مشکل جدی سلامتی باعث شده است که نتوانید کاری را انجام دهید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان باشید. اگر در حال انجام پروژه ای هستید آن را به قسمت های کوچک تقسیم کنید تا انجام آن برایتان راحت باشد و برای هر قسمت یک مهلت زمانی تعیین کنید. برخی افراد هم با جایزه دادن به خودشان انگیزه ی بیشتری برای ادامه ی کارها پیدا می کنند. اگر متوجه شدید که زمانی را هدر داده اید به جای اینکه عصبی شوید و از خودتان خجالت بکشید خودتان را ببخشید. احساس عصبانیت و استرس باعث می شود که کارهایتان را بیشتر به تعویق بندازید.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.