اورژانس روانشناسی

پاسخگویی به سوالات شما، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت روان با شماره های شبکه هوشمند ذکر شده و از طریق خطوط تلفن ثابت فراهم می باشد ................................................................« اورژانس روانشناسی در خدمت ارتقای سطح بهداشت روان » ...............................................................

اورژانس روانشناسی

اورژانس روانشناسی

دارای مجوز از نظام مشاوره و روانشناسی جمهوری اسلامی ایران
------------------------
پرسش و پاسخ مسائل کودک و نوجوان، اضطراب، افسردگی، خانواده، ازدواج، جنسی، اعتیاد، فقدان و جدایی. مشاوره تحصیلی
...............................
شماره تماس از استان تهران : 9092301569
...............................
«پاسخگویی به سوالات شما در هر روز و حتی ایام تعطیل»
...............................

اضطراب و راه های کنترل آن

آپلود عکس

به طور کلی علل اضطراب به عوامل زیر برمی‌گردد:

· عوامل زیست شناختی و جسمانی:

در افراد مضطرب، میزان بعضی از هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آن‌چه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود بارداری ، کم‌کاری یا پرکاریتیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ای در غدد فوق کلیوی که هورمون اپی نفرین،تولید می‌کند و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

· عوامل محیطی و اجتماعی:

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی،... از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... نام برد.

بعضی از موارد اضطراب اصولاً بیماری نیستند و بدون نیاز به پزشک می‌تواند درمان شود. به این موارد، اضطراب طبیعی می‌گویند که طی آن اضطراب به خوبی توسط بیمار کنترل و برطرف می‌شود (مثل اضطراب ناشی از امتحان). اضطراب طبیعی می‌تواند با روشهایی از قبیل حمام گرفتن به مدت طولانی، تنفس عمیق، صحبت کردن با شخصی مورد اعتماد، استراحت در یک اتاق تاریک و ... تحت کنترل درآید.

مراجعه به پزشک و استفاده از دارو زمانی ضروری می‌شود که خود درمانی فرد جواب ندهد.

برای مشاهده ی متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید..

راهکارهای کلی که درکارگاه های کنترل اضطراب و استرس ارائه می دهیم شامل تکنیک های آرامش از طریق تنفس شکمی تمرین های رلکسیشن برنامه های ورزشی و تغذیه ای ، کنترل افکار خودآیند منفی جایگزینی واگویی های مثبت مدیریت زمان و طرح ریزی برنامه های کنترلی برای استرس هستند.

یکی از موثرترین تکنیک ها که برای کنترل اضطر اب در لحظه ایجاد آن بسیار توصیه شده و پر فایده نیز می باشد تکنیک تنفس شکمی است که به شرح ذیل انجام می شود:

بهتر است این تمرین را روزی یک بار به مدت 5 دقیقه انجام دهید. پس از مدتی متوجه می شوید که این تمرین باعث آرامش شده و در عین حال وقت زیادی هم نمی گیرد. ده روز به مدت 5 دقیقه تمرین کنید. پس از آن سعی کنید در طول فعالیت های معمول روزانه به نحوه تنفس خود دقت کنید. تنفس شکمی می تواند به تدریج برای شما به صورت عادت دربیاید و از این طریق میزان استرس تان را کم کنید.

1.میزان تنش را در بدن خود بررسی کنید. توجه کنید آیا عضلات خاصی منقبض هستند یا اینکه تنفس تان سریع و کوتاه است یا خیر. دقت کنید که آیا دندان قروچه می کنید یا سایر احساسات اضطرابی را دارید. ممکن است شما میزان تنش را در بدن تان از 1 تا 10 درجه بندی کنید که 1 نشانه آرامش کامل و 10 به معنی فشار شدید است.

2. یک دست خود را روی شکم بگذارید.

3. هوا را به آرامی به داخل بینی بکشید و بخش تحتانی ریه های تان را حس کنید. اگر دست تان روی شکم بالا آمد متوجه خواهید شد که این کار را درست انجام داده اید.

4. نفس خود را برای یک دقیقه نگه دارید.

5. هوا را به آرامی بیرون دهید. همان طور که هوا از ریه های تان خارج می شود تصور کنید هوا مثل یک بادکنک در حال خارج شدن از تمام بدن شماست. بگذارید بدن تان خالی شود.

6. کمی صبر کنید.

7. به همین روش با آرامش هوا را تا 4 شماره به درون بینی بکشید. دقت کنید که دست روی شکم بالا بیاید. سینه شما باید خیلی کم، اما هماهنگ با شکم حرکت کند.

8. کمی صبر کرده و نفس خود را نگه دارید.

9. تا شش بشمارید و هوا را به آرامی خارج کنید. اگر در ابتدا برای تان دشوار است تا چهار بشمارید بعد به تدریج این میزان را تا شش افزایش دهید.

10. به مدت 5 دقیقه تنفس به این روش را ادامه دهید.

11.  بدن خود را از جهت میزان تنش دوباره بررسی کنید و از 1 تا 10 به آن نمره بدهید.

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.